Marketinški miks za rast i strategiju vašeg poslovanja

Marketinški miks je postupak i strategija kojom se stvara izloženost i interes za proizvod ili uslugu. To je složen, ali jednostavan postupak koji je presudan za rast poslovanja.

Da bi tvrtka uspjela i napredovala, mora jasno definirati svoj marketinški miks. To je izvrstan poslovni temelj i olakšava pozicioniranje tvrtke na svom ciljnom tržištu.

Što je marketinški miks?

Tradicionalni 4 P marketinški miks sastoji se od :

  • Product (proizvod)
  • Price (cijena)
  • Promotion (promocija)
  • Place (distribucija)

Marketinški miks skup je taktičkih marketinških tehnika kojima tvrtka upravlja da bi proizvela željenu reakciju na ciljanom tržištu.

Posljednjih se godina tradicionalni marketinški miks dodatno proširio na nova 3 P:

  • Packaging (pakiranje)
  • Positioning (pozicioniranje)
  • People (publika)

Svi se ovi marketinški elementi zajedno smatraju 7 P marketinga.

No, 4 P služe kao izvrsna polazna točka za uspostavljanje inicijalne marketinške strategije i planove tvrtke za ponudu proizvoda i usluga.

Nakon što kreirate svoju osnovnu marketinšku strategiju, važno je pratiti tržište i trendove te prilagoditi poslovanje.

4 P marketinški miks

Marketinški miks - Ignis

1. Product (proizvod) miks

Product miks odnosi se na ukupan broj proizvoda ili linija usluga koje tvrtka nudi svojoj bazi kupaca. Može se razlikovati, ovisno o asortimanu proizvoda ili usluga koje tvrtka nudi.

Product miks ovisi o strategiji brendiranja tvrtke i o ciljanoj publici. Neke će tvrtke započeti s ograničenim brojem proizvoda kako bi promatrali reakciju njihovih kupaca. Ako je reakcija pozitivna, nastojat će proširiti svoj asortiman na druge varijacije koje će zadovoljiti i ukus i potražnju kupaca.

Elementi i strategije

Tvrtke koje eksperimentiraju sa svojim proizvodnim asortimanom obično započinju s ograničenjima. Testiraju tržište s manjom količinom proizvoda. Sve ovisi kako će tržište reagirati pa tek onda mogu mijenjati razne elemente miksa.


Neki od najčešćih elemenata koji se mijenjaju su:

  • Dizajn proizvoda
  • Različiti asortiman proizvoda – linije proizvoda, veličine, boje, proračun
  • Pakiranje i označavanje
  • Usluge nakon prodaje (kuponi, članstva itd.)
  • Jamstvo i politika povrata

To je strategija na razini proizvoda, sve s ciljem stjecanja i zadržavanja kupca na različitim razinama. To je temelj proizvoda ili usluge kako bi osigurali kupcima kvalitetno iskustvo i povećali Brand Awareness.

Primjeri product miksa

Neki od najpopularnijih primjera uključuju

  • Širinu proizvoda ili usluge
  • Duljinu proizvoda ili usluge
  • Dubinu proizvoda ili usluge
  • Dosljednost proizvoda ili usluge

To su kritične varijacije kako bi se potrošačima pružile mogućnosti i različiti načini povezivanja s proizvodom ili uslugom.

Širina proizvoda ili usluga
Širina proizvoda ili usluga odnosi se na ukupan broj linija proizvoda ili usluga koje tvrtka nudi na raspolaganje svojim kupcima. Na primjer – Ignis -marketing agencija nudi usluge izrade web stranica, SEO optimizacije, Google i Facebook oglašavanje, Content marketing i E-mail marketing što znači da je njegov product miks širok za šest usluga. Ako se tvrtka odluči proširiti na više usluga, iz određenog razloga proširuje svoju ponudu.

Duljina proizvoda ili usluga
Duljina proizvoda ili usluga ukupan je broj proizvoda ili usluga ponuđenih u ukupnoj paleti proizvod ili usluga. Bosch ima četiri linija proizvoda za kod kuće -električne alate, vanjsku električnu opremu, kućanske aparate i sustave za grijanje i toplu vodu. U liniji proizvoda električnih alata imaju preko 50 ili više različitih vrsta električnih alata. To znači da njihova linija proizvoda s električnim alatima ima duljinu proizvoda 50. Ako sve ostale Boschove linije imaju 50 različitih proizvoda, to bi značilo da je njihova ukupna duljina product miksa 200 (50 x4). Ukupna duljina proizvoda izračunava se uzimajući ukupne linije proizvoda pomnožene s ukupnim brojem proizvoda u svakoj liniji.

Dubina proizvoda ili usluga
Dubina proizvoda odnosi se na ukupan broj varijacija za svaku vrstu proizvoda ili usluga.
To može uključivati ​​veličinu, boju, model i bilo koja druga različita svojstva ili karakteristike.
Na primjer, Borovo prodaje pet posebnih veličina i pet različitih boja dječjih cipela pa tako ta određena linija cipela ima dubinu od 25 (5×5). Ako tvrtka ima mnogo različitih linija cipela s različitim stupnjevima veličina i boja, dubina proizvoda zabilježit će se kao prosjek.

Dosljednost proizvoda ili usluga
Dosljednost proizvoda je stupanj povezanosti vaših linija proizvoda, te koliko je kupac ili korisnik upoznat s vašim brendom. Na primjer, ljudi Nike i Adidas povezuju sa sportskom odjećom, a ne s hranom.

2. Price (cijena) miks

Price miks sastavni je element marketinškog mixa tvrtke. To je trošak proizvoda ili usluge za koji je kupac spreman platiti. To je ravnoteža koja zadovoljava ne samo kupca, već i tvrtku koja nudi proizvode ili usluge. Price miks može biti vrlo osjetljiva tema za potrošače i tvrtke i stoga bi se prema njoj trebalo pažljivo pristupiti prilikom izrade strategije. Potrošači su osjetljivi na cijene te se price miks mora pažljivo razmotriti prilikom izrade marketinške kampanje.

Elementi i strategije

Cijena proizvoda ili usluge varijabla je koja će izravno utjecati na prihod i dobit tvrtke. Važno je svoje marketinške odluke uskladiti s opaženom vrijednošću vašeg proizvoda ili usluge. Odluka nije laka i obično uključuje pažljivu strategiju, testiranje, analizu i provedbu.
Neki elementi i strategije kombinacije cijena uključuju:

  • Utvrđivanje svih troškova proizvodnje, istraživanja i razvoja
  • Analiza strategije cijena i troškova konkurenta
  • Stvaranje usporedivih cjenovnih strategija i taktika za proizvode i usluge
  • Određivanje minimalne i ciljane profitne marže
  • Struktura popusta za vjerne kupce
  • Uvjeti plaćanja za kupce – gotovina, kartice, plaćanje prilikom preuzimanja
  • Razdoblje i razina popusta

To su ključni elementi koje treba uzeti u obzir prije nego što tvrtka lansira svoje proizvode ili usluge. Pomoći će da se očekivanja tvrtke usklade s marketinškim strategijama. To je presudno kako bi se osigurao nesmetan prihod. Ako se ciljne strategije marketinga i cijena ne usklade, tvrtke mogu izgubiti novac i lojalnost svojim kupaca. Važno je pratiti analizu cijena kako bi održali trend cijena na tržištu i ostali u skladu s konkurentima. Tijekom određenih tržišnih uvjeta i razdoblja, prikladno je sniziti ili povisiti cijene. Ponekad tvrtke moraju promijeniti određene komponente svojeg price miksa kako bi privukle nove kupce i osigurale da zadrže postojeće. Tu nastupaju razne ponude i popusti. Oni vam mogu osigurati da ostanete konkurentni i steknete nove kupce koji mogu dodatno poboljšati vaš poslovi rast.

Primjeri price miksa

Određivanje cijena mora pratiti sve ostale elemente i strategije marketinškog mixa.
To je pažljiva ravnoteža ponude i potražnje koja se mora uskladiti sa svim dijelovima marketinške strategije. Neki primjeri uobičajenih kombinacija uključuju:

  • Popust na stare modele kako bi se napravilo mjesta za nove
  • Popust na velike količine
  • Selektivno povećanje / smanjenje cijena
  • Cijene na temelju lokacije (niže cijene na određenim lokacijama, više cijene na određenim lokacijama)
  • Usklađivanje cijena s konkurencijom (prilagođavanje cijena u skladu s cijenama konkurenta)

Vrijedno je napomenuti da će tvrtka morati prilagoditi cijene na temelju svojih ciljeva i trendovima na tržišta.

3. Promotion (promocija) miks

Promotivni miks su različite metode koje tvrtka koristi za plasiranje proizvoda ili usluge na tržište. Trebao bi se uskladiti s ciljevima tvrtke. Primarni cilj promotivnog miksa je povećati Brand Awareness kako bi povećali prodaju za tvrtku.
Tri glavna cilja promotivnog miksa su:

  • Informirati ciljne potrošače
  • Povećati svijest, interes i potražnju za proizvodom ili uslugom
  • Istaknuti i predstaviti značajke usluge ili proizvoda

Promotivni miks mora se pažljivo kreirati kako bi se interesi ljudi uskladili s proizvodima ili uslugama koje tvrtka nudi. Ako se ne usklade, to će izravno utjecati na prodaju i rast tvrtke.

Elementi i strategija

Promotivni miks sastoji se od elemenata i strategija kako bi se tvrtki pomoglo da zadobije nove kupce i zadrži postojeće. Tri najpopularnije strategije promotivnog miksa uključuju:

  • Oglašavanje
  • Prodaja
  • PR (Odnosi s javnošću)

Ponekad se sve tri koriste zajedno kako bi se povećala ukupna promocija tvrtke ili proizvoda. Kada se pravilno koristi, promotivni miks može pomoći u identificiranju branda, može povećati prihod od prodaje i povećati povjerenje javnosti.

Oglašavanje
Nije čudno da je oglašavanje jedna od glavnih komponenata promotivnog miksa. To je plaćena prezentacija proizvoda ili usluga korištenjem različitih medija kao što su društveni mediji, tiskani oglasi, radio, televizija i bezbroj drugih metoda. Reklamne kampanje su ključne za izgradnju, pokretanje i rast branda. Ako tvrtka nema odgovarajuće metode ili strategije oglašavanja poslovanje neće rasti. Nužno je da se oglašavanje uskladi s jasnom porukom za tržište kojem pokušava pružiti uslugu.

Prodaja
Tko ne voli dobru prodaju? Prodaja je još jedan ključni element koji treba imati unutar promotivnog miksa. Promocija prodaje sadrži strategije za navođenje kupca na kupnju putem različitih taktika kao što su:

  • Snižavanje cijena na ograničeno vrijeme
  • Prvi ljudi koji uđu ili kupe dobivaju popust
  • Kupite jedan i dobivate jedan gratis
  • Obiteljski kuponi i popusti

Ovo je samo nekoliko popularnijih metoda koje tvrtke koriste kako bi potaknule kupce na kupnju. Važno je napomenuti da tvrtke s određenim ugledom izbjegavaju koristiti neke od taktika kako bi zadržale visoku vrijednost za bazu kupaca.

Odnos s javnošću
Odnosi s javnošću su metoda kojom se potrošači informiraju putem izvora treće strane, kao npr. publikacije, društvene platforme, mišljenje potrošača, članci u novinama ili časopisima, pa čak i neke plaćene izvore. Smatra se neizravnom metodom oglašavanja.

4. Place (distribucija) miks

Četvrto i posljednje P unutar marketinškog miksa mjesto je na kojem će se vaši proizvodi ili usluge prodavati. Neke tvrtke poput Bazzar.hr prodaju potpuno putem interneta, dok druge poput Pevex-a imaju kombinaciju trgovina i webshopa. Do sad poznajete svojeg krajnjeg kupca i zbog njega trebate steci naviku razmatranja o svim različitim mjestima za kupovinu. Pružati mu odgovarajući pristup vašem proizvodu ili usluzi, na mjestu koje vam je isplativo. Tada vrijedi proširiti svoje poslovanje bez razmišljanja. Promjene ili dodaci često dovode do raste prihoda, a kome se to ne sviđa?

Elementi i strategije

Mnogo je različitih strategija i elemenata distribucije koje se moraju uskladiti s provođenjem temeljitog marketinškog plana. Neke od najčešćih strategija za distribuciju uključuju:

  • Pokrivenost tržišta ili segmenta
  • Predstavnici prodaje
  • Fizičke trgovine
  • Webshop
  • Izravna poslovna prodaja

Nakon što pažljivo odredite optimalno mjesto za prodaju proizvoda ili usluga, važno je analizirati konkurente sa sličnim proizvodima ili uslugama. Što rade dobro? Što rade krivo? A što možete učiniti da biste bili bolji od njih u njihovoj vlastitoj igri?

Primjeri place miksa

Neke tvrtke poput iStyle prodaju mobitele u maloprodajnim mjestima i u webshopu. Iskustvo je potpuno različito na svakom mjestu, ali krajnji proizvod obično je isti. Kao tvrtki važno je znati stvari koje kupci traže prilikom online kupovine ili što može zatražiti na maloprodajnom mjestu. U svakoj državi krajnji proizvod je isti, ali iskustvo i kupac potpuno su različiti. Dvije stvari koje potrošaču ostaju su brand i proizvod. Kao rezultat toga, za tvrtku i brand važno je biti svjestan kakvo je iskustvo kupaca s obje strane kako bi se osiguralo visokokvalitetno iskustvo

Prošireni marketinški miks 7 p

Prošireni marketinški miks - Ignis


Marketing se dramatično promijenio napretkom interneta. Nema sumnje da su se određene prakse i područja također razvili s tim. Marketinški miks proširio se kako bi se riješili mnogi čimbenici, potrebe potrošača i tvrtke koji se mijenjaju. Postoji još pitanja na koja treba odgovoriti, različite vrste izazova koje treba riješiti i različite vrste konkurenata protiv kojih se treba boriti. Kao rezultat toga, čitav marketinški miks razvio se tako da uključuje dodatne elemente: pakiranje, pozicioniranje i ljude.

5. Packaging (ambalaža) miks

Peta komponenta unutar proširenog marketinškog miksa je ambalaža. Više se ne radi samo o proizvodu jer je i pakiranje uzbudljiva komponenta proizvoda. Trebali biste napraviti korak unatrag i promatrati svoj proizvod s gledišta kupca. Pakiranje je još jedan sloj koji odgovara estetskoj privlačnosti proizvoda ili usluge. Stvara još jedan dojam, ne samo proizvoda već i branda. To je razina detalja branda koja se pridodaje ukupnom iskustvu kupca. Više se ne radi samo o proizvodu, već o stvaranju iskustva za kupca. Iznimno je iznenađujuće kako male promjene ili poboljšanja u pakiranju mogu utjecati na iskustvo koje kupac ima. Pakiranje je način na koji se vaš proizvod ili usluga predstavlja potrošačima. Djeluje na ukupan Brand Awareness. Uspješno pakiranje isplativo je za tvrtku, a proizvod ističe u punom sjaju. Moć je stvoriti podsvjesnu emocionalnu vezu za potrošače i stvoriti im visoko vrijedno iskustvo.

6. Positioning (pozicioniranje) miks

Tvrtke bi trebali dublje analizirati kako potrošači na svim razinama doživljavaju proizvod ili brand. Što potrošači govore o proizvodima i uslugama kada se koriste? Kakve rasprave potrošači vode s drugim ljudima o proizvodima ili uslugama? Stvaranjem visokokvalitetnog proizvoda i iskustva za vaše kupce, u osnovi možete stvoriti vlastiti oblik besplatnog marketinga. To je snaga pozicioniranja unutar marketinškog miksa. Tvrtke trebaju u svakom trenutku znati svoj položaj na tržištu, tražiti načine da se istaknu i povežu sa svojim kupcima na dubljoj razini.

7. People (ljudi) miks

Posljednja i možda najvažnija komponenta marketinškog miksa su ljudi. Bez ljudi nema proizvoda ili usluga. Oni su otkucaji vašeg posla. Tvrtke bi trebale ljudima omogućiti vrhunsko iskustvo od početka do kraja kupnje. Svaka ključna marketinška odluka trebala bi se vrtjeti oko procesa s naglaskom na kupca. Što vide? Što osjećaju? Kako reagiraju? Kako se osjećaju zbog proizvoda i usluge? Ako tvrtka može odgovoriti na ta pitanja, zadržat će kupca. Važno je napomenuti da se ne radi samo o potrošaču, već je i za tvrtke jednako važno uzeti u obzir stanje svojih zaposlenika. Kako se zaposlenici osjećaju na poslu? Shvaćaju li vaše poslovanje? Jesu li motivirani? Osoblje koje zastupa tvrtku i njezine ciljeve moraju uskladiti vizije. Nije stvar samo u kupcu. Riječ je o ljudima koji stoje iza tvrtke i vrijednostima koje tvrtka predstavlja.
Ljudi su osnovno ljepilo koje drži marketinški miks na okupu. Profesionalci su ti koji stvaraju i bez njih ne bi bilo kupaca. Stoga je idealno da tvrtka stavi svoje ljude na prvo mjesto kako bi se pobrinula za kupce.

Kako se područje marketinga širi, doći će do još dodatnih P. Važno je znati da marketinški miks nikada ne može biti savršen zbog stalnih promjena u ponudi i potražnji od strane potrošača. Da bi tvrtka ostvarila maksimalan potencijal, mora učinkovito sve komponente miksa prilagoditi tržištu.

Preporuka za učenje: Marketing Book

Imate pitanje ili želite besplatno savjetovanje